Skupina historického šermu Vikomt pre rok 2013 ponúka nasledovné
možnosti uplatnenia :
1/ samostatné scénické vystúpenia v dĺžke od 10 – do 30 minút :
a/ scénka „Boží súd“ je z obdobia gotiky o spore dvoch bratov – rytierov
o rodinné dedičstvo a vojvodove rozriešenie sporu „božím súdom“, kde brat
brata zabíja a z ľútosti odchádza do kláštora.
b/ scénka “ Fedor Hlavatý “ o rusínskom zbojníkovi Fedorovi Hlavatom
z Ruskej Volovej, o tom ako sa stal zbojníkom, keď sa mu sprotivila služba
na panskom.
c/ scénka „Rabovali Turci „ o tureckých vojakoch ,ktorí si prišli po korisť – deti
a dukáty a ako ich vyhnali uhorskí rytieri.
d/ scénka „Grófkina truhlička“, ako uhorská grófka najprv o svoj majetok prišla
vďaka zbojníkom ,ale potom ho od nich šikovnosťou získala naspäť.
e/ scénka „Zemiansky súboj“ je z obdobia baroka a ukazuje, pre aké maličkosti
sa vedeli páni šľachtici pohnevať a vyzvať na súboj a ako pri tom trpeli aj ich
sekundanti.
f/ ukážky streľby z replík historických strelných zbraní
g/ ukážky novodobého šermu ,ako sa šermuje dnes v tomto rytierskom športe.
2. Sprievody
Využitie súbojov zo scénok je možné v sprievodoch, kde sa dajú použiť bubny
s vlajkonosičmi a aj streľba z replík historických palných zbraní.
3. Ďalšie využitie
Využitie krátkych scénok podľa požiadavky usporiadateľa na zaradenie do
svojho programu , alebo uceleného programu v trvaní od 30 do 60 minút.
Využitie scénok, alebo ukážok na rôznych kultúrnych podujatiach ,oslavách
výročí písomných zmienok, na Dni múzeí, jarmokoch, alebo v skanzenoch na
ľudovú nôtu (pandúri a poddaní).
4.Obsah scénok
Scénky sú , až na „Boží súd“ vytvorené tak, že sú humorne ladené a je tam
spolupráca s divákom , hlavne s deťmi. Vhodné na akcie počas Dňa detí ,
spestrenie detských karnevalov a iných detských akcií. Ponúkame vytvorenie
programu v letných detských táboroch s hrami.
5. Použitie replík zbraní
Skupina historického šermu Vikomt sa už niekoľko rokov orientuje špeciálne
na historické obdobia dejín regiónu Východného Slovenska a preto je našou
prvoradou zbraňou v scénkach šabľa (mimo ostatných Skupín na Východnom
Slovensku ) , ktorá bola na Slovensku od 15.storočia najčastejšie používanou.
Skupina vo svojich ukážkach používa repliky historických zbraní ako : meče,
sekery, tesáky, bijaky, kopije, šable, kordy, rapíry, dýky, rokokové kordíky , na
streľbu sú používané : husitská píšťala, mušketa a perkusné pištole.
6. Záverom
Je možnosť vytvorenia špeciálnej akcie na požiadavku usporiadateľa , ale tá
je podmienená dvojmesačným predstihom na prípravu. Skupina pri svojej
produkcii v scénkach používa aj reprodukovanú hudbu autorov renesancie,
baroka, rokoka a ľudovú hudbu, ktorá sa nevzťahuje na zákony o poplatkoch
SOZA. V prípade záujmu o scénky, alebo ukážky historického šermu je ale
potrebné dojednať požiadavky a podmienky aspoň 14 dní vopred.
Snina – Horný Zemplín , roku pána 2013 , 7. dňa mesiaca januára
GOTIKA
Obdobie, ktoré nám pripomína rytierske ideály.
Duch gotiky sa ticho vznáša nad múrmi našich hradov.
Snažíme sa preto starým ruinám vdýchnuť dávnu slávu,
oživiť rytierov, akými boli králi Uhorska Štefan,Belo,
či Ondrej, alebo vojvodovia z rodu Abovcov, Omodejovcov
či Drughetovcov.
Spoza múrov našich hradov sa v tých časoch ozývalo
rinčanie mečov, údery bojových sekier palcátov o
železné štíty .Nebola núdza o časté súboje medzi
rytiermi o priazeň svojich vyvolených dám. Bolo to
obdobie , kedy sa pravda a spravodlivosť dokazovali
iba silou jednotlivca v boji a v Božom súde.
TURECKO
Bol to turecký svet v Uhorsku. Začalo to po bitke pri
Moháči., prišli k nám od juhovýchodu a ostali na našom
území 150 rokov. Nad ich hlavami viali zástavy so znakom
polmesiaca. Nebolo ich možné nespoznať : na hlave turban
a v ruke krivá šabľa. S desivým krikom sa k nám prirútili.
Nepriniesli zo sebou veľa dobrého. Často za nimi ostávali
prázdne vypálené dediny. Na rozkaz sultána, vezírov a pašov
brali vojaci malých chlapcov a mladé devy do zajatia. Odvádzali
ich do ďalekej tureckej zeme. Ale naši predkovia sa nedali.
Potrebovali však dlho a statočne bojovať, kým toto nebezpečenstvo
nepominulo.
BAROKO
Je to obdobie nastupujúce po renesancii. Predstavuje
v obrazotvornosti diváka široký klobúk s perom, čipkovaný
golier a pri páse rešpekt vzbudzujúci dlhý rapír alebo kord
spoločne s dýkou a veľkou dymiacou mušketou. Ideálom tejto
doby bol mušketiersky vzhľad.
Mená ako D´Artagnan a Cyrano de Bergerac sa nedajú zabudnúť.
No boli tu i žoldnieri, naši a hlavne cudzí. Tých živili vojny
o ktoré nebolo núdze. Nepoznali, čo je to cnosť, chýbala im
galantnosť. Nechýbala im však chuť bojovať za hocikoho, len nech
platil žold.
UHORSKO
Zahrňujeme sem obdobie od renesancie až po baroko. Je to obdobie,
kedy na našom území bola najpoužívanejšou zbraňou šabľa. Boli ňou
vyzbrojené kráľovské vojská – husári. Bola však aj zbraňou kuruckých
povstalcov , panských drábov, ale i zámožnej šľachty.
Prechádzame do obdobia divákovi asi veľmi známeho. Kto by si nepamätal
príhody dobrodruha Mórica Beňovského, na vodcov stavovských povstaní
akými boli Bocskay, Tokoly či Rákoczi. No ani Jánošíka , alebo Adama Šangalu
nemožno opomenúť. Všetci títo hrdinovia našej minulosti stískali v boji
rukoväte svojich šablí a že s nimi vedeli aj narábať , hovoria ich činy.
FEDOR
V davnym čaše buli lesy naširoko nadaleko huste, drahy buli sama hartuľa
od furmaňskych vozov kotre chodzili od Miškolca i Debrecina na poľsku
stranu i nazad. Oj pulno bulo furmanov, obchodníkov ale i zbojníkov, kotre
na nich čekali. U roku1492 še pocichy hutorelo o velikym zbojníkovi
Fedorovi Hlavatom z Ruskej Volovej, meno Fedor tu bul postrach pre paňstvo,
furmanov i obchodníkov.